ISO 9001

ISO 9001 - system zarządzania jakością

W 2015 roku opublikowana została nowa wersja normy ISO 9001. W niniejszym artykule w wielkim skrócie zostaną zaprezentowane najważniejsze informacje.

Struktura normy:
•    0 .Wprowadzenie
•    1. Zakres normy
•    2. Powołania normatywne
•    3. Terminy i definicje
•    4. Kontekst organizacji
•    5. Przywództwo
•    6. Planowanie w Systemie Zarządzania
•    7. Wsparcie
•    8. Działanie
•    9. Ocena wyników
•    10. Doskonalenie   

Wymagania zawarte są w rozdziale 4-10.

Norma oczekuje ( w rozdziale 4), aby organizacja wdrażająca system zarządzania uwzględniła w swoim systemie  zarządzania otoczenie (czynniki zewnętrzne, wewnętrzne, interesariuszy), w którym funkcjonuje, określiła  jaki ono ma wpływ na skuteczny system zarządzania jakością i podjęła w konsekwencji stosowne działania w ramach systemu zarządzania. Ten wymóg nie był przedmiotem poprzedniej wersji, a w nowej jest mocno akcentowany, bo rzeczywiście  otocznie, w którym zakład się znajduje ma duże znaczenie dla skutecznego funkcjonowania systemu zarządzania jakością. Do tej pory norma mówiła o identyfikacji wymagań klienta, a teraz firma musi zwróci uwagę  na wszystkie czynniki mogące wpłynąć na działanie firmy. Norma wskazuje między innymi na uwarunkowanie technologiczne, prawne, społeczne, kulturowe, ekonomiczne i strony zainteresowane jak np. urzędy, instytucje kontrolujące,  dostawcy, społeczeństwo.

W rozdziale 5  w ramach przywództwa określone są obszary związane z kierowaniem, odpowiedzialnościami, uprawnieniami. 

W rozdziale 6 zawarte jest kilka nowych wymagań szczególnie w zakresie ryzyka. Norma wymaga, aby firma zidentyfikowała zagrożenia, szanse w odniesieniu do czynników, o których mowa w normie w rozdziale 4 i ustaliła ryzyko z nimi związane, a w konsekwencji podęła stosowne działania, aby system zarządzania mógł funkcjonować.
W rozdziale 8  umieszczone są elementy związane z realizacją produktu i usług, czyli podstawowa działalność firm oraz wprowadzono wymagania nadzorowania niezgodności.
W rozdziale 9  umieszczono wymagania w zakresie pomiarów, monitorowania i analizy. Umieszczono tutaj również wymagania w zakresie przeglądu zarządzania, które do tej pory były w rozdziale 5.
Rodziła 10  został przeznaczono na elementy doskonalenia (działań korygujących i innych)

KORZYŚCI Z WDROŻENIA
  • poprawa organizacji zarządzania poprzez:
    • jednoznaczne określenie odpowiedzialności i uprawnień pracowników,
    • określenie zasad współdziałania różnych komórek organizacyjnych,
    • stosowanie aktualnej i jednoznacznej dokumentacji będącej podstawa działań,
    • sporządzanie zapisów z działań, co umożliwia analizę różnych procesów,
  • systematyczna poprawa jakości pracy i jakości usług,
  • możliwość analizowania przyczyn powstawania niezgodności,
  • konkurencyjność wyrobów, usług na rynku,
  • wzrost zaufania Klientów,
  • większa satysfakcja załogi z pracy i jej efektów.
CERTYFIKACJA

W momencie, w którym wszystkie wymagania ISO 9001 są spełnione - nadchodzi czas na audit zewnętrzny/ certyfikujący.
Powinien on być przeprowadzony przez niezależną akredytowaną jednostkę. Auditorzy najpierw przeglądu istniejących procedur oraz instrukcji (przegląd dokumentacji) później czy tryb postępowania zawarty w dokumentacji funkcjonuje w firmie (czyli jest wdrożony).
Po zakończeniu pomyślnie przeprowadzonego auditu wydawany jest certyfikat. Certyfikat ISO jest wydawany na 3 lata. W trakcie jego obowiązywania będą mieć miejsce audity nadzorujące (zazwyczaj raz w roku), których zadaniem jest sprawdzenie, czy system wciąż działa.

OFERTA NASZEJ FIRMY
Nasza firma zajmuje się kompleksowym wdrażaniem, doradztwem i szkoleniami w zakresie systemu zarządzania jakością.

Zobacz: ofertę kompleksowego wdrożenia lub ofertę szkoleń w zakresie ISO 9001.

W przypadku zapytań dotyczących systemu zarządzania, wdrożenia, oferty prosimy o kontakt: biuro@ms-consulting.pl lub 61 82 66 130

Współpracujemy z firmami z różnych branż oraz różnych regionów Polski

Zadzwoń do konsultanta61 82 66 130