Struktura normy:
• 0 .Wprowadzenie
• 1. Zakres normy
• 2. Powołania normatywne
• 3. Terminy i definicje
• 4. Kontekst organizacji
• 5. Przywództwo
• 6. Planowanie w Systemie Zarządzania
• 7. Wsparcie
• 8. Działanie
• 9. Ocena wyników
• 10. Doskonalenie
Wymagania zawarte są w rozdziale 4-10.
Norma oczekuje ( w rozdziale 4), aby organizacja wdrażająca system zarządzania uwzględniła w swoim systemie zarządzania otoczenie (czynniki zewnętrzne, wewnętrzne, interesariuszy),
w którym funkcjonuje, określiła jaki ono ma wpływ na skuteczny system
zarządzania jakością i podjęła w konsekwencji stosowne działania w
ramach systemu zarządzania. Ten wymóg nie był przedmiotem poprzedniej
wersji, a w nowej jest mocno akcentowany, bo rzeczywiście otocznie, w
którym zakład się znajduje ma duże znaczenie dla skutecznego
funkcjonowania systemu zarządzania jakością. Do tej pory norma mówiła o
identyfikacji wymagań klienta, a teraz firma musi zwróci uwagę na
wszystkie czynniki mogące wpłynąć na działanie firmy. Norma wskazuje
między innymi na uwarunkowanie technologiczne, prawne, społeczne,
kulturowe, ekonomiczne i strony zainteresowane jak np. urzędy,
instytucje kontrolujące, dostawcy, społeczeństwo.
W rozdziale 5 w ramach przywództwa określone są
obszary związane z kierowaniem, odpowiedzialnościami, uprawnieniami.
W rozdziale 6 zawarte jest kilka nowych wymagań szczególnie w zakresie ryzyka. Norma wymaga, aby firma zidentyfikowała zagrożenia, szanse w
odniesieniu do czynników, o których mowa w normie w rozdziale 4 i
ustaliła ryzyko z nimi związane, a w konsekwencji podęła stosowne
działania, aby system zarządzania mógł funkcjonować.
W rozdziale 8 umieszczone są elementy związane z realizacją produktu i usług, czyli podstawowa działalność firm oraz wprowadzono wymagania nadzorowania niezgodności.
W rozdziale 9 umieszczono wymagania w zakresie pomiarów, monitorowania i analizy. Umieszczono tutaj również wymagania w zakresie przeglądu zarządzania, które do tej pory były w rozdziale 5.
Rodziła 10 został przeznaczono na elementy doskonalenia (działań korygujących i innych)
- poprawa organizacji zarządzania poprzez:
- jednoznaczne określenie odpowiedzialności i uprawnień pracowników,
- określenie zasad współdziałania różnych komórek organizacyjnych,
- stosowanie aktualnej i jednoznacznej dokumentacji będącej podstawa działań,
- sporządzanie zapisów z działań, co umożliwia analizę różnych procesów,
- jednoznaczne określenie odpowiedzialności i uprawnień pracowników,
- systematyczna poprawa jakości pracy i jakości usług,
- możliwość analizowania przyczyn powstawania niezgodności,
- konkurencyjność wyrobów, usług na rynku,
- wzrost zaufania Klientów,
- większa satysfakcja załogi z pracy i jej efektów.
W momencie, w którym wszystkie wymagania ISO 9001 są spełnione - nadchodzi czas na audit zewnętrzny/ certyfikujący.
Powinien on być przeprowadzony przez niezależną akredytowaną jednostkę. Auditorzy najpierw przeglądu istniejących procedur oraz instrukcji (przegląd dokumentacji) później czy tryb postępowania zawarty w dokumentacji funkcjonuje w firmie (czyli jest wdrożony).
Po zakończeniu pomyślnie przeprowadzonego auditu wydawany jest certyfikat. Certyfikat ISO jest wydawany na 3 lata. W trakcie jego obowiązywania będą mieć miejsce audity nadzorujące (zazwyczaj raz w roku), których zadaniem jest sprawdzenie, czy system wciąż działa.
OFERTA NASZEJ FIRMY
Nasza firma zajmuje się kompleksowym wdrażaniem, doradztwem i szkoleniami w zakresie systemu zarządzania jakością.
Zobacz: ofertę kompleksowego wdrożenia lub ofertę szkoleń w zakresie ISO 9001.
W przypadku zapytań dotyczących systemu zarządzania, wdrożenia, oferty prosimy o kontakt: biuro@ms-consulting.pl lub 61 82 66 130