Moda na społeczną odpowiedzialność
2023-09-08 14:44:57
Społeczna odpowiedzialność w ostatnim czasie zyskuje na coraz większej popularności. Wprawdzie wśród dużych organizacji zawsze temat był aktualny, ale ostatnio nasilenie na rynku jest ogromne i to również wśród małych firm, a czasami i mikroprzedsiębiorstw. Z czego to wynika .... intencje są słuszne .... Przedsiębiorstwo ma duży wpływ na pracowników (daje im prace), społeczeństwo, środowisko i powinno właściwe z nimi żyć. Założenie jest takie, że prowadząc biznes troszczymy się o otoczenie, dbamy o zrównoważony rozwój .... a przez to pracownicy w naszej firmie bardziej się z nami identyfikują, społeczeństwo nas dobrze odbiera .... wszytko fajnie, ale ....
...w ślad za dobrymi intencjami pojawiły się liczne modele do badania społecznej odpowiedzialności wśród przedsiębiorstw.... wędrują po rynku niezliczone ilości ankiet.... nierzadko zdarza się, że odpowiadamy na ankietę społecznej odpowiedzialności w ramach jednego modelu dla jednej firmy, a druga firma już chce wg innego modelu .... oczywiście za uczestnictwo w każdym modelu społecznej odpowiedzialności trzeba zapłacić .... rodzi się pytanie ... czy musi być tego tak dużo .... niestety rynek tak się ułożył, ze nie ma jednego standardu.... i trzeba się z tym pogodzić..... ale czy nie mogłoby być tak, że jak już jesteśmy w jednym standardzie, to klientom to wystarcza i nie zmuszają nas do działania w innych ....
Inny problem sprowadza się do poziomu zaangażowania w społeczną odpowiedzialność .... Często klienci oprócz tego, ze chcą, aby pokazać nasze zaangażowanie w ten sposób, że uzyskamy odpowiednią liczę punktów, odpowiedni procent .... Efekt przez to uzyskiwany jest czasami odwrotny od oczekiwanego, bo firmy "dorabiają" dokumenty, często "sztuczne" (tworzą różnego rodzaju kodeksy, polityki, itp), aby uzyskać jak najwięcej pozytywnych odpowiedzi.... niestety nie tworzy to klimatu do zrównoważonego rozwoju, bo firmy skupiają sie, aby "papiery" były jak najlepsze .... i znowu rodzi się pytanie .... czy ta współpraca z ramach ankket, badania społecznej odpowiedzialności u dostawców powinna być bardziej przemyślana - skupiać się na motywacji do pracy, rozwoju, a nie tylko an liczbach wynikających z ankiety .....